SM kilpailut 31.3.-1.4. Lappeenranta

2.4.2012

Judon SM kilpailut oteltiin 31.3.-1.4. Lappeenrannassa. Lauantaina käytiin miesten ja naisten yksilökilpailut, joista Lahden Judoseura saavutti kaksi mitalia.

Niko-Tapio Niemelä otteli jälleen normaalisarjaansa ylempänä alle 73kg sarjassa. Niemelä selvitti helpohkosti tiensä finaaliin kolmella otteluvoitolla. Vauhdikas finaali Tampereen Judon Eetu Laamasta vastaan päättyi kuitenkin tappioon ja näin Nikelle hopeaa. Niemelä on valittu edustamaan Suomea 27-29.4. pidettäviin Euroopan mestaruuskilpailuihin Venäjän Chelyabinskiin. Täydellisesellä suorituksella EM kisoissa myös olympiapaikan hankkinen on vielä Niemelälle mahdollista.

Tatu Saarinen palasi kahden vuoden tauon jälkeen SM tatameille. Alku oli vaikea sillä sarjan voittaja Helsingin Vadoud Balatkhanov hyydytti Saarisen ottelun viimeisellä minuutilla ja otti sidontavoiton. Balatkhanovin edettyä semifinaaliin aukesi Saariselle tie keräilyihin joiden kautta hän kolmella otteluvoitollaan raivasi tiensä aina pronssille asti.

Vielä A-nuorissa ottelevat Atte Heiskanen (-81kg) ja Otto Simola (-73kg) voittivat kumpikin ensimmäisen ottelunsa, jonka jälkeen vastus kävi liian kovaksi ja he karsiutuivat. Ensimmäisissä aikuisten SM kisoissa otelleet nuoret saivat kuitenkin arvokasta kokemusta haastamalla sekä yksilö- että joukkue kilpailuissa Suomen huippuja.

Joukkue SM-kisoista  pronssia

Lahden Judoseuran miesten joukkue venyi SM-pronssille sunnuntain joukkue kilpailuissa. Mitali oli vuoden tauon jälkeen hieno saavutus. Vuosina 2010, 2009 ja 2008 Lahden Judoseuran miehet ovat vieneet nimiinsä Suomen mestaruuden.
Joukkueessa ottelivat Niko-Tapio Niemelä, Tatu Saarinen, Otto Simola, Atte Hieiskanen ja lainamies Mikko Niemi Turusta.

Sunnuntain joukkuepronssin lisäksi seuran sovelletun judon kilpailijat Petri Kuusisto ja Antti Ollikka venyivät mitaleille. Petri taisteli itselleen jo viidennen Suomen mestaruutensa ja Antti Ollikka ensimmäisen arvomitalinsa, hopeisen.