Esa Kakko toi omat oppinsa iloksemme

9.8.2014

Esa Kakko ja Ari "Peltsi" Peltonen näyttivät, miten kamishihogatame tehdään ja miten hyvin se toimii.

Nyt osataan sitten entistä paremmin kamishihogatame ja kouchigari, kun Kakon Esa kävi lauantaina näyttämässä kädestä pitäen omat ja toimivat versionsa.

Seuramme menestyksekkään kilpailijan Katri Kakon isä on maan parhaita tekniikkaopettajia, joten kaikki ne reilut 30 seuran 5-18-vuotiasta judokaa ja valmentajaa/ohjaajaa saivat mojovan annoksen tietoutta yhden mattotekniikan ja yhden pystytekniikan sielunelämästä.

Esan opit kamishihogatamesta olivat lyhyesti sellaiset, että tori on uken pään takana ja vie kätensä tatamin pinnan tuntumassa uken käsien ulkopuolelta kiinni tämän vyöhön. Torin jalat voivat olla joko sammakkoasennossa jalkaterät sivulle tai niin, että lantio on ilmassa ja jalkaterät jämäkästi tatamissa. Molemmissa tapauksissa tori pyrkii pitämään päänsä uken vyön solmun kohdalla korva tai poski solmussa kiinni.

Kuzuremuodossa migipuolelle tehtäessä tori ujuttaa oikean kätensä sammakkouinnin käsiliikettä mukaillen niin, että käsi menee uken käsien välistä ja kiertää ulospäin, jolloin tori voi kaapata uken oikean käden haltuunsa ja viedä oikean kätensä sormet peukaloa lukuunottamatta uken kaulukseen niskan taakse.

Iltapäivän harjoituksessa kouchigari Esan tapaan sujui niin, että uke ottaa hieman hartianleveyttä leveämmän haara-asennon. Tori ottaa normaalin otteen kauluksesta ja hihasta ja astuu (migiheitossa) vasemmalla jalallaan niin, että varpaat osoittavat suoraan vasemmalle. Torin oikea jalka  alkaa siirtää uken oikeata jalkaa sivummalle vasemman jalan joustaessa niin, että oikean jalan ulottuvuus pysyy hyvänä. toisella pyyhkäisyllä uke on jo kaatumispisteessä. Heiton viimeistelee torin oikean jalan lievä koukkaus.

Torin käsien pitää toimia koko heiton ajan oikein. Kauluskäsi on koko kyynärvarren mitalla kiinni uken rinnnassa niin, että torin kyynärpää ei luisu uken keskilinjan vasemmalle puolelle (torista katsottuna). Kauluskäden tehtävänä on myös työntää ukea taaksepäin koko kyynärvarren pituudelta. Tori on voinut hämätä hihakädellä niin, että aikoisi tehdä seoinagen. Tällöin tori nostaa uken kättä hihasta, mutta juuri kun kouchigari on viimeistä silausta vaille valmis, tori painaa uken kättä alaspäin oman kauluskätensä kyynärpäätä kohti. Lopputuloksena kaunis kouchigari, jossa torin tulee pitää kontakti ukeen aina tatamin pintaan asti, ei siis jäädä pystyn katselemaan uken kaatumista.

Sunnuntaina on leirin toinen ja viimeinen päivä. Sillojn on luvassa taas jotakin uutta ja mielenkiintoista. Judossa kun ei ole yhtä ja ainutta mallia tehdä, vaan  se elää tekijänsä kanssa.