Salikisat täynnä vauhtia ja taitoa

8.2.2015

Mitalisteja pienistä judokoista isoihin miehiin.
Marko Ryyppö on torjunut Juha Alaluukkaan aseellisen  hyökkäyksen.
Marko Ryyppö on torjunut Juha Alaluukkaan aseellisen hyökkäyksen.
Sidonta pitää.
Kavereita ollaan, mutta nyt otellaan.
Roope voisi menestyä karatessakin, tai katassa.
Ei se vastustajan paino, vaan liikeen sulavuus.
Marianna ja Tallinan judocupin kultamitali.

Salikisat jatkavat Lahdessa suosiotaan. Lähes 50 judokaa kerääntyi sunnuntaina Kamppailuareenan dojolle ottamaan mittaa toisistaan ja hankkimaan kilpailukokemusta. Vauhtia ja taitoa riitti, olipa tatamilla sitten aivan nuoret tai jo kypsään aikuisikään ehtineet judokat. Valtaosa kilpailijoista oli Lahden Judoseuran kasvatteja, mutta hyvä edustus oli myös Orimattilasta ja Hollolasta. Kaukaisimmat vierailijat, tosin entuudestaan Lahden tatamilta tutut, tulivat Mikkelin ja Pieksämäen seuroista.

Pienimpien keskittymiskyky pistettiin alussa koetukselle, kun Holjutain isoissakin koitoksissa menestynyt katakaksikko Marko Ryyppö - Juha Alaluukas veivät läpi kimenokatan näyttävästi ja keskittyneesti. Kataesitys valmisteli salikisailijoita hyvin pian alkaneeseen lämmittelyyn ja itse kisaan.

Sekä alkulämmittelyn että loppujumpan pallopeleineen vetänyt Manne Isoranta seurasi tarkalla silmällä Pekka Mielosen ja Markus Pyykön tuomaroimia otteluita ja kirjasi mieleensä pahimpia puutteita erityisesti niistä otteluista, jotka menivät tuloksettomaksi puurtamiseksi.

Mannen mielestä jalat tahtoivat monella aloittelevalla kisaajalla jäädä vaille riittävää liikettä ja kädetkin tuppasivat puutumaan liian kankeaan asentoon. Rentoutta on syytä opetalla niin käsiin kuin jalkoihinkin. Myös vastustajan liikuttaminen ja suunnanvaihdot olivat asioita, joita Manne haluaisi aloittelevienkin kilpailjoiden toteuttavan.

Muutamalla aloittelevalla juniorilla tuntui rentoutta riittävän niin paljon, että voittamisen paineita tai häviämisen pelkoa ei kamppailuissa näkynyt. Näillä nuorilla ottelut elivät tilanteesta toiseen ja tekniikat olivat ajoittain jopa esimerkillisen hyviä.

Mariannalle kultaa Tallinnasta

Salikisoihin ehti myös Lahden Judoseuran nuori lupaus Marianna Strom, joka lauantaina otteli kultaa Tallinnan judocupissa C-tyttöjen  alle 36 kilon sarjassa. Nejjästä vastustajasta vain Latvian Paula Cera kesti täydet kolme minuuttia, mutta hävisi lahtelaiselle selvästi wazarilla. Muut kaatuivat puhtaasi ipponvoitoilla.

Komeaa mitaliaan esitellyt Marianna hoiteli salikisatkin tottuneesti ja nappasi kisan nopeimman ipponin - 4 sekuntia.