Special Olympic´s kesämaailmankisat Abu Dhabissa 2019

16.11.2016

Seuraavien Special Olympic´s kesämaailmankisojen isäntä on selvillä. Kisat pidetään Persianlahden rantamaisemissa Abu Dhabissa vuonna 2019.

Judo on aina kesäkisojen ohjelmistossa ja Abu Dhabiin kannattaa lahtelaisjudokoidenkin tähdätä. Noihin maisemiin ei tule joka vuosi matkusteltua, joten jo pelkän maan takiakin kisoihin kannattaa jokaisen sovelletun judon urheilijan pyrkiä.

Vuonna 2015 kisat pidettiin Yhdysvalloissa Los Angelesissa, jossa kisojen päätteeksi piti myös julkistaa seuraavien kisojen isäntä, mutta näin ei käynyt. Isäntänä oleminen ei tuolloin tuntunut kiinnostavan. Losin jälkeen puhuttiin mm. Saksasta ja Berliinistä sekä Etelä-Afrikan Johannesburgista, mutta ne jäivät puheiksi. Nyt tilanne on selkeä, kun isäntämaa on julkistettu.

Lahden Judoseurasta Special Olympic´s kesäkisojen tatameilla on vierailtu kolme kertaa. Ensimmäisen kerran käytiin vuonna 2007 Kiinan Shanghaissa, missä Kuusiston Petri taisteli hienosti, mutta päätyi neljänneksi. Petrin sarjassa oli ilmassa hieman vilpin tuntua, kun voiton vienyt Kirgisian poika osoittautui liikunnallisesti ylivoimaiseksi muihin verrattuna.

Petri oli remmissä myös neljä vuotta myöhemmin Kreikan Ateenassa. Siellä Petriä ei pidellyt mikään, vaan Hollolan mies kahmaisi kultaa newazalaisten sarjassa.LOs Angelesiin lähti sitten Ollikan Antti, joka ensimmäisessä isossa arvokisassa otteli upeasti pronssille.

SO-mitaleita ei rinnasteta olympiamitaleihin, vaan ne ovat kehitysvammaisten  suurkisojen maailmanmestaruusmitaleita.