Judokan toinen pyhiinvaellus

4.6.2017

Lähtövalmiudessa. Hannu oikealla ja Francisco vasemmalla.
Matkalle siunaamisen ja kakkukahvien jälkeen saattajat kerääntyivät Sylvia-talon pihamaalle.
Tuosta portista maailmalle.
Ensimmäiset sata metriä takana.
Sylvia-talo jää taakse, Orimattila odottaa.

Lahden Judoseuran sovelletun judon vetäjä Hannu Outakivi lähti helluntaina Sylvia-kodin Sylvia-talolta vaeltamaan kohti Orimattilaa ja sieltä aina Espanjan pohjoisosaan, pyhiinvaeltajien perinteiseen kohteeseen Santiago de Compostelaan. Hannun kohdalla kyse on jo toisesta pyhiinvaellusmatkasta samaan paikkaan. Vierellä kulkee espanjalaissyntyinen ystävä Francisco Barcelo, jonka kanssa Hannu ensimmäsenkin vaelluksensa teki vuonna 2011.

Matkaa vaeltajaparille kertyy jalkapatikalla 4 000 kilometriä. Franciscon mukaan saattaa mennä muutama kilometri ylikin.

Hannu ja Francisco lähtivät Sylvia-talolta ennen puolta päivää kohti Orimattilaa, missä painavat rinkat saa laittaa yhdeksi yöksi sivuun. Kaksikko tähtää noin 25 kilometrin päivämatkoihin, mutta mitään tiukkaa tavoitetta ei ole. Takaisin kotiin tähdätään kuitenkin jouluksi.

Reittisuunnitelmakin on aika väljä. Kaksikon tarkoituksena on päätyä Suomen kamaralta Baltian maiden kautta Saksaan ja Belgiaan, mistä matka jatkuu Pariisin kautta Ranskan länsilaidalla kohti Bordeauxia. Espanjaan suunnataan Atlantin rannikkon tuulisia teitä ja polkuja myöten kohti määränpäätä ja Pyhän Jaakobin hautaa.

Suositulla pyhiinvaelluksella väistellään valtateiden varsia ja käytetään merkittyjä reittejä, jotka ovat yleensä kaukana moottoriteistä ja ihmisvilinästä. Hannun ja Franciscon vaelluksen merkityt reitit alkavat Lyybekistä. Matkan varrella tulee kerätä erityiseen vaelluspassiin leimoja, jotta reitti tulee virallisesti todistettua. Vilppiähän vaelluksella ei tehdä, vaan sen aikana tyhjennetään syntitaakkaa ja palataan entistä puhtaampina takaisin.

Hannun ja Franciscon vaellusta voi seurata osoitteesta: enelcamino.blog