Lahteen neljä mitalia U18 & U21 SM-kilpailuista

10.2.2018

Lahden Judoseuran viiden ottelijan joukkue saavutti neljä mitalia 10.2. Vantaalla järjestetyissä alle 18-vuotiaiden ja alle 21-vuotiaiden SM-kilpailuista.

Alle 18-vuotiaissa seuran tuore jäsen, Mika Atin valmentama Romah Okanh nappasi pronssia poikien alle 50 kilon sarjassa kahdella otteluvoitollaan. Alle 73-kiloisissa viime vuoden SM hopeamitalisti Zico Aziz jäi tällä kertaa sijalle 5. Zico eteni vakuuttavasti semifinaaliin, mutta kärsi siinä tiukan taistelun jälkeen jatkoaikatappion sarjan voittajalle Artur Kanevetsille. Pronssiottelussa Meido-Kanin Khirchilashvili pääsi tällä kertaa yllättämään Zicon saatuaan jalkaheittoonsa täydellisen ajoituksen.

Alle 21-vuotiaissa Miska Pyyköllä oli täydellinen päivä alle 73 kilon sarjassa. Miska voitti kaikki alkupoolinsa kolme ottelua vakuuttavasti ippon voitoin ja raivasi tiensä finaaliin voitettuaan semifinaalissa Aleksi Miellyn käsilukolla. Finaalissa Miska otteli taktisesti hyvin ja voitti wasa-arilla Meido-Kanin viime vuoden mestarin Eetu Heinosen.

Alle 81 kilon sarjassa Timo Heiskanen voitti alkupoolissa ippon voitoin Pieksämäen Hynnisen ja Israelissa harjoittelevan Daniel Heinisen. Semifinaalissa tuli voitto tutusta harjoittelukaverista, Oulun Judokerhoa edustavasta Samuel Kokkoniemestä varoituksin. Finaalissa alle 18-vuotiaiden EM hopeamitalimies Oskari Mäkinen pääsi yllättämään Timon vahvalla alullaan. Timolle kuitenkin hopeaa ja uran neljäs nuorten SM mitali.

Alle 90 kiloisissa Markus Pyykkö palasi SM tatameille varusmiespalveluksen jälkeen, sijoittuen myös hopealle. Sarja oteltiin poolina ja Markus voitti kolme ottelua ippon voitoin. Ainoa tappio tuli Rovaniemen Lambackaa vastaan. Markuksen otteista paistoi rentous ja mies näytti selkeästi nauttivan paluusta kisatatameille pienen tauon jälkeen.

Myös muut Lahden salilla säännöllisesti vierailevat lähiseurojen edustajat ottelivat vahvasti. Kultaa voittivat Hollolan Noora Nykänen ja Orimattilan Lotta Vahe. Hopealle sijoittuivat Orimattilan Thomas Rönkkö ja Jyväskylän Santeri Hakkarainen. Prossia otti Oulun Lahdessa harjoitteleva Samuel Kokkoniemi.

Kilpailut jatkuvat 11.2. joukkuekilpailuilla, jossa Päijät-Hämeellä on oma yhteinen, alueella harjoittelevista judokoista koottu joukkue.