Tiedote uusille judokoille

6.9.2016

Olen Lahden Judoseuran puheenjohtaja Sanna Pyykönen. Tässä viestissä käyn läpi muutamia asioita,jotka saattavat joitakin teitä askarruttaa uuden harrastuksen alkaessa.

Lahden Judoseura on vapaaehtoisvoimin pyörivä urheiluseura, jonka lajina on judo. Judoharjoituksia järjestetään eri-ikäisille ja -tasoisille judokoille kolmevuotiaasta alkaen. Seurassa toimii eritasoisten lasten ryhmien lisäksi muksujudo- ja perhejudoryhmät sekä sovelletun judon ryhmä. Aikuisille ja kilpailijoille järjestetään omia harjoituksia. Lisäksi alueen kilpajudokat harjoittelevat Kamppailuareenalla aamuisin ja Lahden judoseuran kilpailijat harjoittelevat myös Pajulahdessa. Seurallamme on pitkät perinteet kilpajudossa ja pyrimme tukemaan kaikenikäisten judokoiden mahdollisuuksia kilpailla mutta myös luoda judouraa muilla tavoin. Olettekin ehkä huomanneet, että osassa harjoituksia on mukana nuoriakin apuohjaajia. Harjoituksissa on aina paikalla kuitenkin myös täysi-ikäinen ohjaaja tai valmentaja.

Kurssimaksun maksettuaan judoka on Lahden Judoseuran jäsen, ja sitä kautta vakuutettu Judoliiton jäsenvakuutuksella 31.8.2017 saakka. Tarkemmat tiedot jäsenvakuutuksesta löydät täältä: http://www.judoliitto.fi/judoliitto/vakuutusturva/

Vakuutuksen korvauskatto on 5000 euroa, ja jos haluat korottaa vakuutusturvan 15000 euroon, voit tehdä sen täällä: https://lisenssi.sportti.fi/index.php?lid=274. Lisäturvavakuutus maksaa 2009 tai aiemmin syntyneille 40 euroa ja 2010 tai myöhemmin syntyneille 10 euroa koko vakuutuskaudelta (31.8.2017 saakka).

Jäsenet saavat myös Judolehden, joka on neljä kertaa vuodessa ilmestyvä Suomen Judoliiton jäsenlehti. Tulet myös kurssimaksun maksamisen jälkeen saamaan Judo Free Card-jäsenkortin.

Lauantaisin klo 13 Kamppailuareenalla järjestetään lapsille ja nuorille (pääkohderyhmänä 8-14-vuotiaat) fysiikkatreenit, joihin myös kaikki uudet harrastajat ovat tervetulleita. Kuntoilijatkin (aikuiset) voivat tulla, mutta tekeminen tapahtuu nuorten ehdoilla. Fysiikkaharjoituksessa ohjelmassa on jumppaa, voima- ja kestävyysominaisuuksien harjoittelua eri menetelmin sekä liikkuvuusharjoittelua. Judopukua lauantain harjoituksissa ei tarvita. Fysiikkaharjoitukset vetää seuramme valmentaja Manne Isoranta. Näihin harjoituksiin jäsenillä on osallistumisoikeus ilman eri maksua.

Kamppailuareenalla on muutamia sääntöjä, joita noudattamalla pidämme paikat siistinä ja harjoittelun kaikille miellyttävänä. Kengät riisutaan aina ovesta sisään tullessa maton päällä ja laitetaan telineeseen. Jos teline on täynnä, viedään kengät kuitenkin pois oven edestä jotta kulku säilyy esteettömänä. Judoka pesee aina jalat ennen tatamille tuloa. Pesun jälkeen jalkaan on hyvä laittaa sandaalit tai vaikka villasukat, jotta jalat säilyvät puhtaana tatamille saakka. Sandaalit tai sukat riisutaan harjoitussalin puolella tatamin reunalle. Treeneihin kannattaa ottaa oma juomapullo mukaan. Sen voi jättää tatamin laidalle harjoituksiin tullessa. Jos sinulla on mukana harjoituksissa arvoesineitä (kännykkä, lompakko tms.) ei kannata jättää niitä pukuhuoneeseen, vaan tuo ne tatamin laidalle harjoitusten ajaksi.

Vanhemmat voivat seurata lapsen harjoituksia joko alakerrassa eteisaulassa tai yläkerrassa (kierreportaat eteisaulasta ylös). Jos lapsi tarvitsee alkuun enemmän vanhemman tukea, voi tatamin laidallekin tarvittaessa tulla. Harjoituksia ei ole pakko jäädä seuraamaan, mutta näemme mielellämme teitä vanhempia ja ohjaajien kanssa voi tulla juttelemaan ennen tai jälkeen harjoituksen.

Harjoitusten vetäjä on vastuussa lasten turvallisuudesta ja harjoituksen etenemisestä, ja tästä syystä ilman ohjaajan lupaa ei tatamilta saa kesken harjoituksen poistua.

Yksittäisistä harjoituksista poissaoloista ei tarvitse erikseen ilmottaa ohjaajalle. Jos judoka on poissa harjoituksista pidempään (esim useamman viikon) voi siitä ilmoittaa ohjaajalle jotta ei ihmetellä minne judoka on ryhmästä kadonnut. Sairaana ei ole hyvä harjoitella, ja kamppailu-urheilussa ollaan paljon lähikontaktissa joten taudit tarttuvat helposti. Sairasta siis rauhassa kotona jos olet kipeänä.

Seurassamme ollaan sitä mieltä, että Kamppailija ei kiusaa!

Kamppailulajien yhteinen tahto on että kamppailu-urheilun harrastaja ei kiusaa ketään koskaan. Ei harjoituksissa, ei koulussa, ei vapaa-ajalla. Kamppailija on kaikkien kaveri ja puuttuu kiusaamistilanteisiin, jos sellaisia havaitsee.

(Lainaus sivustolta www.kamppailijaeikiusaa.fi). Pyrimme siis matalalla kynnyksellä puuttumaan tilanteisiin joissa jollekulle vaikuttaa aiheutuvan mielipahaa. Liitteenä myös ohjeita kamppailijoiden kotijoukoille ja kamppailijoille itselleen. Hyvää lukemista myös aikuisille kamppailijoille!

Lahden Judoseuran hallitukseen kuuluvat Nina Klinga, Tuija Heiskanen, Seppo Aaltonen, Mika Pyykkö ja allekirjoittanut. Seuran jäsenasioista vastaa Petri Ojanen ja kilpailupäällikkönä toimii Tatu Saarinen. Yhteystiedot löytyvät seuran nettisivuilta www.lahdenjudoseura.net

Muista seurata Lahden Judoseuraa myös Facebookissa: https://www.facebook.com/lahdenjudoseura/ Facebookiin ja nettisivuille päivitetään ajankohtaisia asioita ja seuran tiedotteita. Jos sinulla ei ole Facebookia, ei huolta - seuran Facebook-sivun syöte näkyy myös nettisivujen etusivulla.

Oman ryhmäsi pääohjaajan tiedot löydät alta. Pyrimme päivittämään ohjaajien ja apuohjaajien tiedot myös seuran nettisivuille syksyn aikana ryhmien omille sivuille.

- Muksujudo Riikka Lindström, 0400516136, riikka.lindstrom@phnet.fi

- Perhejudo Jenni Marjanen, 0503516284, marjanen.jenni@gmail.com

- Lasten peruskurssi Jasmine Aho, 0453301665, jasmine.aho.ja@gmail.com

- Aikuisten peruskurssi Hanna Suontama 0405431276, suonhanna@gmail.com

Älä epäröi ottaa yhteyttä joko omaan ohjaajaasi tai allekirjoittaneeseen jos sinulla on kysyttävää.

Mukavaa judosyksyä!

Terveisin Sanna

ps. mikäli et ole saanut laskua kurssimaksusta, olethan yhteydessä joko ohjaajaasi tai allekirjoittaneeseen.

Sanna Pyykönen
sanna.pyykonen@gmail.com