Sovellettu judo

Lahden Judoseuran sovelletun judokat ovat menestyneet hienosti maailmalla. Petri Kuusisto (vasemmalla) voitti kultaa Ateenassa vuonna 2011 ja Antti Ollikka pronssia Los Angelesissa 2015. Petri kisasi myös Sanghaissa vuonna 2007 ja sijoittui neljänneksi.
Vuosien mittaan selkälaput muuttuvat aika paljon.
Myös mitalien paino ja koko vaihtelevat. Special Olympics-mitali vastaa sovelletun judon MM-mitalia.

Sovellettua judoa on Lahden Judoseuran toiminnassa ollut vuodesta 1999 lähtien. Sovelletun judon ryhmä on muodostunut pääosin Sylvia-kodissa opiskelevista kehitysvammaisista nuorista, mutta mukaan kaivataan judosta kiinnostuneita muualtakin.

Alusta lähtien mukana ollut hollolalainen Petri Kuusisto on kilpaillut.
aktiivisesti ja voittanut kuusi SM-kultaa sekä kahdeksan SM-mitalia. Petri
osallistui vuonna 2007 Shanghaissa pidettyihin Special Olympic´s
maailmankisoihin ja oli sarjassaan hienosti neljäs. Vuoden 2011 SO-kisoihin
Ateenaan Petri valmistautui huolella ja se näkyi myös tuloksissa. Petri oli
sarjassaan selkeä valtias ja nujersi neljä vastustajaansa puhtaasti
ipponvoitoilla. Petrin ohella 7 muuta suomalaisjudokaa nousi mitaleille. Suomen
saalis Ateenasta oli 8 mitalia, joista kaksi oli kultaa, yksi hopea ja 5
pronssia.

Vuonna 2013 alle 60-kiloisissa otteleva Antti Ollikka saavutti ensimmäisen Suomen mestaruutensa sovelletussa judossa. Tänä vuonna hän osallistui ensimmäistä kertaa Special Olympics kesämaailmankisoihin. Ne pidettiin heinä-elokuussa Los Angelesissa ja Antti otteli heti pronssia.

Matka Los Angelesiin kesti kaikkiaan pari viikkoa. Suomalaiskilpailijat valmentajineen ja joukkueenjohtajineen viettivät aikaa ennen kisatapahtumia San Diegossa lähellä Meksikon rajaa.

Kuusiston ja Ollikan ohella Suomen mestaruuten on yltänyt Tommi Joki (alle 90 kiloa). Mestaruus tuli vuonna 2015. Petri Kuusisto ja Antti Ollikka ovat saaneet myös SM-hopeaa samoin kuin Roman Isupov ja Jonne Salento.

Viimeisimpänä menestyjänä Special Olympics kilpailuissa oli Sanna-Maarit Tapaninen, joka voitti hopeaa Berliinin Special Olympics kilpailuissa kesällä 2023.

Sovelletussa judossa vahvoja paikkakuntia ovat Lahden ohella
pääkaupunkiseutu, Mikkeli, Kuopio, Lappeenranta, Tampere ja Pori, mutta
kiinnostus on kasvussa. Sovelletun judon on todettu niin Suomessa kuin monissa
muissakin maissa olevan erityisen hyvä liikunta- ja kuntoilumuoto